neděle 8. března 2015

Hraní šachu s nevidomým

Hraní šachu "poslepu" je něco, co se dá jen těžko popsat, pokud jste to ještě nezkoušeli, tak přicházíte o hodně. Nedávno jsem byl s mým nevidomým známým v Praze na tzv. neviditelné výstavě. Celá akce proběhla za naprosté tmy a procházeli jsme řadu místností, které navštěvujete i v běžném životě. Několikrát jsem se uhodil do hlavy a naboural do stěny - zkrátka jsem rád, že mohu tyto řádky napsat s vědomím, že je vidím.

Technická odbočka: Ve skutečnosti tyto řádky nikdy vidět skutečně nemohu, mé oči pouze snímají proud fotonů z monitoru a obraz se mi skládá až v hlavě, ale o tom někdy příště.

Po výstavě mě ale napadla otázka, jak jsou na tom nevidomí a hry - lze vůbec hrát i bez dívání? Ano, jde! Stačí jen speciálně upravená šachovnice s řadou otvorů, za které se figurky kvalitně připevní na základě hrotu vespod a může se vesele hrát.

Nejprve jsem si zkusil zahrát bez dívání - to mi moc nešlo. Nebylo výjimkou, když se na můj tah čekalo i 5 minut, než jsem si sekvenčně prošel šachovnici a pokusil se jí složitě představit. No, prohrál jsem asi na 10 tahů, vlastní blbostí, spletl jsem si řadu.

S díváním to bylo lepší. Nemyslím si, že jsem byl v tu chvíli v nevýhodě, protože můj spoluhráč je na absolutní temnotu zvyklý, takže mu jde "hmatová" představivost nesrovnatelně lépe, než vidícím lidem.

V batohu jsem s sebou také měl notebook, takže jsem mohl kolegovi poskytnout něco, co ještě nezažil - hru šachu s počítačem. Na notebooku jsem otevřel šachovou aplikaci (http://lichess.org), zahájil partii a tahy jsem z digitální podoby (z obrazovky) převáděl do analogové (tahal jsem s figurkami na fyzické šachovnici). Samozřejmě počítač pokaždé vyhrál, ale to se dalo čekat, když porazí i samotné šachové mistry.

Nevizuální komunikace se světem

Když už jsme byli u toho, tak jsem kolegu využil k tomu, aby prošmejdil můj web s jeho hlasovou čtečkou, takže jsem měl unikátní příležitost při pozorování toho, jak se na webu chová a co musím opravit.

V chvíli mě ale napadlo, že nevidomí to mají s hledáním informací opravdu složité. Při použití Googlu se dostanou jen k textovému obsahu, a to ještě jenom někdy.

Napadlo mne, že by mohl v budoucnu například využívat chytré hodinky od Googlu s jeho hlasovou asistentkou Now, tu lze totiž kompletně ovládat jen za pomoci hlasu a odpovídá zpět také hlasově, takže se s trochou nadsázky dá říct, že tam vlastně ani není display potřeba (stejně ukazuje jenom hodiny, a čas lze vyvolat hlasovým příkazem: "What's the time?").

Do svého telefonu jsem si nainstaloval nejnovější verzi Google Now a při příští návštěvě to vyzkouším, jestli s ní bude umět komunikovat. Všeobecně si ale myslím, že by to neměl být problém, protože nový příkaz se vyvolá hláškou: "Okay, Google" a na většinu výsledků odpovídá zpět. Jediný problém vidím s mapami, pokud totiž položíte dotaz týkající se adresy, mé polohy nebo nějaké místa, tak vždy ukáže mapu vizuálně, přečíst název ulice ještě neumí (nebo minimálně nevím, jak na to).

A co si o tom myslíte vy?